הדרכות ועצות מעשיות
תהליך הגמילה הינו ייחודי בין תהליכי ההתפתחות בכך שהוא תלוי כמעט כולו בילד עצמו. ההורה יכול לסייע, לתמוך, אך אינו יכול לעשות עבור הילד.
רק הילד בוחר מתי לשחרר, ואיפה הוא עושה זאת.
אנחנו לא יכולים לעשות את התהליך בשביל הילד, הילד חייב לעשות זאת בעצמו, אנחנו רק יכולים לתמוך, לעזור, להיות אתו,
וזה בעצם מה שחשוב.
בגלל שהתהליך תלוי בילד, ניסיונות שליטה של ההורים לא רק שאינם רצויים, אף אינם יעילים.
שלב הגמילה מטיטול זהו שלב בין ינקות לבגרות.
הילד עובר מינקות לבגרות
ההורים גם הם עוברים שלב, משליטה בילד לשליטה עצמית.
אנחנו נמצאים לא כדי לשלוט בתהליך אלא כדי לתמוך ולעזור!!!
הורים יכולים לקחת אחריות על התהליך או להעביר לילד את האחריות אך בשום מקרה לא יכולים לעשות במקומו!!!
תהליך הגמילה יכול לגרום להמון סיפוק הן להורים והן לילד, הילד מרגיש שהוא הופך להיות גדול באמת!!!
ילד שלא מעוניין בכך, לא ינסה להיגמל, כדי שזה יצליח צריך שהילד ירצה!!!
בסופו של דבר מה שמביא את הילד לידי כך שירצה לנסות להיגמל מחיתולים הוא הצורך שלו לחוש נאהב ולהרגיש שהוריו גאים בו!
הוא רוצה להדמות להוריו, לאחים הגדולים, לחוש שהוא גדול ועצמאי.
בהזדמנות זאת המסר כל כך חשוב: אתה גדול, אנחנו סומכים עליך!!
כדאי לנצל את שלב הגמילה כדי להעצים את הילד!!!
אז כמובן שצריך להתחיל כאשר הילד בשל לכך אך לפני כן יש לבדוק האם ההורים בשלים ומוכנים,
האם יש לנו את הכוחות להתחיל את התהליך שיכול לקחת זמן?
האם אנו פנויים לכך פיזית ורגשית?
האם זהו הזמן המתאים מבחנתנו כהורים?
האם יש לנו פחדים?
קשיים?
ציפיות???
האם אנחנו כ"כ חוששים עד שבא לנו לצעוק:
"הצילו סיר!!!"???
אז קודם כל, הירגעו.
אין בעצם הבדל בין ללמד את הילד לעשות את צרכיו בשירותים לבין כל אחד מציוני הדרך האחרים שהצלחתם לעבור עד כה.
אם רואים בדבר פשוט עוד ציון דרך, הגישה עשויה להשתנות, הרי אנחנו לא מצפים שהילד שלך יקום יום אחד, יעמוד על רגליו, ויהיה מוכן לריצת מרתון.
את יודעת שההתפתחות אינה מתרחשת מאליה, זהו תהליך הדרגתי, לא אירוע.
יש סימנים וצעדים לאורך כל הדרך אל כל אחד משלבי ההתפתחות.
הליכה, כמו ציוני דרך התפתחותיים אחרים, הוא סימן לכך שהילד שלך מתקדם לקראת עצמאות.
את יכולה לראות את האושר על פניו ואת תחושת החירות שלו כאשר הוא מסוגל סוף סוף להסתובב בעולם בכוחות עצמו.
ילדים אוהבים ללמוד כישורים חדשים ואנו אוהבים לצפות בהם!!!
מבחינה התפתחותית, אותו דבר קורה עם עשיית הצרכים,
הסימנים לכך שילדך מוכן לעשות בשירותים במקום בטיטול מתחילים זמן רב לפני שהוא ממש עושה בשירותים אבל לעיתים קרובות איננו שמים לב לסימנים אלו ואיננו מעודדים את העצמאות.
את תהליך החינוך לניקיון כדאי להתחיל מוקדם, כל פעם שמחליפים טיטול כדאי להסביר לילד: עכשיו אתה מלוכלך, בוא נוריד את הטיטול וננקה. כך לומד הילד לקשר בין ניקיונו לבין הורדת הטיטול.
פעוט בן שנה וחצי כבר מרגיש שהפרשותיו יוצאות מגופו אך הוא חש זאת רק תוך כדי מעשה.
חלק מהבעיה הוא שהתינוק אינו מרגיש אי נוחות, שהוא בקושי מרגיש רטוב, החיתולים החד פעמיים מבצעים את תפקידם בצורה טובה כ"כ!!!
הוסיפו לכך את העובדה שרובינו מנהלים אורח חיים קדחתני כ"כ ונראה לנו שגמילה מטיטולים היא מחויבות מפרכת וגוזלת זמן…!